Skip to main content

Miernik grubości lakieru: jak sprawdzić, czy samochód był naprawiany?

Miernik grubości lakieru zasady działania

Elektroniczne mierniki grubości lakieru charakteryzują się wysoką dokładnością za sprawą ultradźwiękowego czujnika, z którego sygnał zostaje przeliczony i wyświetlony w postaci mikrometrów (μm). Taki tester lakieru może mierzyć grubość powłoki lakierniczej nie tylko elementów stalowych czy ocynkowanych, ale również aluminiowych. Grubościomierz lakieru mierzy odległość sondy pomiarowej od powłoki metalicznej, dlatego ważna jest budowa czujnika pozwalająca w całości przylegać do lakieru.

Kupujesz samochód zrób pomiar grubości lakieru przed odbiorem

Pomiar grubości powłoki lakierniczej warto wykonać zawsze przy zakupie pojazdu zarówno nowego jak i używanego. Niejednokrotnie zdarza się, że autoryzowany dealer marki sprzedaje nieświadomemu klientowi pojazd, który dotarł do salonu z uszkodzeniem lakierniczym i został naprawiony poprzez ponowne lakierowanie elementu. Tak samo wygląda sytuacja z pojazdami używanymi, oryginalny lakier gwarantuje prawidłową ochronę przed korozją, jeżeli pojazd jest powtórnie lakierowany to można podejrzewać, że mogą wystąpić po czasie problemy z korozją a co się z tym wiąże kosztownymi naprawami, których można uniknąć odrzucając pojazd przed zakupem.

Jak w prawidłowy sposób wykonać pomiar miernikiem lakieru

Prawidłowo wykonany pomiar to podstawa, czujnik miernika lakieru musi przylegać prostopadle do mierzonego elementu i musi przylegać całą swoją powierzchnią, zapewnia to tylko czujnik z małą sondą kulową, która jest zainstalowana na sprężynie i gwarantuje prawidłowy docisk. Modele, których budowa jest oparta o taki czujnik to DT159 i UT343A. Obydwa mierniki grubości powłoki lakierniczej posiadają w zestawie płytki kalibracyjne wraz z zestawem folii do kalibracji.

Wartości i pamięć pomiarów

Grubość lakieru w poszczególnych latach produkcji i markach ulegała zmianie: za prawidłowy wynik, czyli fabryczną grubość lakieru można uznać od 80μm do 180μm. Sama grubość powłoki lakierniczej może się różnić na poszczególnych elementach. Jeśli chcesz wykonać precyzyjny pomiar stanu lakieru w samochodzie, warto pamiętać o kilku kwestiach i wybierać urządzenia, które są proste w obsłudze, mają duży i czytelny wyświetlacz oraz posiadają funkcje zapisu pomiary. Dzięki temu szybko i sprawnie będziesz mógł porównać wartości z poszczególnych elementów.

Pomiar warto rozpocząć od dachu, gdzie zazwyczaj jest najniższa grubość lakieru i zacząć schodzić w dół na tylne błotniki i poszczególne drzwi. Grubość powłoki lakierniczej na poszczególnych elementach powinna być równej grubości. Jeżeli wartość na jednym elemencie jest 2x większa niż na innym to oznacza, że element został ponownie polakierowany, jeżeli pomiar jest jeszcze większy, to może świadczyć o użytej szpachli do naprawy uszkodzenia. Warto wziąć poprawkę na brudny lakier, miernik zmierzy grubość powłoki razem z zanieczyszczeniami lakieru, które mogą zawyżyć wynik.